torsdag 5. november 2009

Å bo hos Master Chang

har sine sider som alle overstråles av gløden hans som sakte griper deg, og får deg til å føle at du er med på en reise i en kampkunstkultur som jeg ikke evner å beskrive og som jeg ikke tror lar seg dokumentere (en sterk innrømmelse fra meg muligens som er meget bevisst på viktigheten av teknisk kampsport dokumentasjon). Reisen er fremmend, personlig, fasinerende og den gjør noe med deg. Det sjeldne med Master Chang oppholdet, er at du bor og trener sammen med ham. Han deler sitt hjem, venner og tanker med deg. Det er mye lun humor, (selv)ironi og direkte tale, ingen kjefting. Du får en følelse at HAN blir kjent med sider av deg du ikke ser selv (Sunnim ga noe av den samme følelsen). Velger dere å følge min anbefaling om å bo hele eller deler av oppholdet hos Master Chang, så husk at dette er noe personlig. Sørg for at dere gir energi også. Han deler hjemmet så del omtanke tilbake for at kollektivet skal fungere. Les Lonley Planet eller annen reiseguide så dere er forberedt. Kontakt eventuelt i tillegg Master Henrik om koreansk etikette og hvordan vise respekt for en master før dere drar. Glem aldri at dere er der som elever uansett vennskapsforhold som etter hvert måtte oppstå. Siste oppfordring: Vær gode ambassadører slik at norske kampkunstinteresserte etter dere får en god start på grunn av inntrykket du etterlot deg :-)!
Håper Henrik eller noen andre som er veteraner kommenterer om det er noe som er direkte feil i det jeg sier over.


:-)) Takk for at dere har fulgt med og gitt meg inspirasjon til å fullføre bloggen - jeg skal etter hvert legge inn flere foto og videolinker. Fortsett gjerne å legge inn kommentarer, spørsmål o.l. i de forskjellige innleggene. Jeg svarer dem ut etterhvert.

Med vennlig hilsen
Ketil Harehjeld.

PS.Master Henrik har skrevet et reisebrev som du finner på Sangroks hjemmeside: http://www.sangrok.no/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar