mandag 2. november 2009

Golgusa tempelet og SanSa YeaSulChe (Tempel fjellfestival)


(Oppdatert 03nov2009 i Seoul med bilder fra iPhonen min, og etterdokumentert med bilder da jeg kom tilbake til Oslo)

Torsdag morgen tok vi 12 bussen til Gyungju, byen nærmest Golgulsa tempelet som er målet vårt denne gang.

Her er bilde av bussetene, brede - kun 3 i bredden, med forskammel som bikker ut og sete som går godt tilbake. På neste side: FlatTV med løpende tv sendinger underveis (litt småproblener i tunellene riktignok ;-)

Vi ble mottatt av nestkommanderende abbed Jin Mok med tittel «Sunnim» som med tiden skal overta etter nåværende abbed ( hovedmunk) og Sunmudo Gran Master: Jeog Un .

Bildet nedunder viser marinerte silkeormer. Som dere ser trengte vi stOOOOre mengder øl for å skylle dem ned når de begynte å krype oppover halsen igjen. Neste bildet illustrerer the Beast and the Beauty ( her bare The Beast;-). Master Henrik beviser en gang for alle at voksne med øl og barn (Sofie) med yoghurt ikke går sammen, men youghurt har muligens god langtidsvirkning på ryggen til pappa.


Siste måltid før vegatar for 3 dager




Det har seg slik at Master Henrik Hunstad og frue, Kyung Ja, kjenner Sunnim meget godt fra tidligere og Sunnim har erklært Henrik for «bror». Jeg vet ikke helt hva dette innbærer, men han tar seg av oss som den beste vært. Sunnim møtte oss som sagt på busstasjonen i Gyungju og kjørte oss rundt, spanderte lunsj og innkvarterte oss midlertidig på Palace Hotel. Neste morgen hentet han oss kl 10 for at vi skulle spise frokost med ham i hans private hjem og tempel bygget litt opp i fjellsiden av Hyungsan åsen. Et fredelig sted for meditasjon og bønn med god utsikt utover elven mot byen. Han viste oss først tempelet sitt, deretter spiste vi frokost, gikk gjennom tea seremoni i et eget tea-rom for å avslutte med frukt på terassen. Stedet var enkelt og lyste av fred og ro. Både turen og Jinmok Sunnim  er vanskelig å rettferdiggjøre i et reisebrev. Både han og turen må oppleves for å forstå hvilket inntrykk man etter hvert tar innover seg.
Treet Sunnim trener balanse på -->



På ettermiddagen kjørte han oss til Golgulsa og viste oss tempelområdet før vi ble innkvartert i to store enkle rom.

Gulgulsa er et «must» for alle kampkunst interesserte som besøker Korea. Det var her alt startet ifølge koreanerne; det er riktignok mange andre som også gjør krav på å være opphavstedet, så jeg skal ikke påstå noe som helst. Uansett, stedet kan føre sine tradisjoner 1500 år tilbake til Shilla dynastiet som samlet den koreanke halvøy. Zen budismen i Korea har hatt sitt opphold her med avbrudd gjennom enkelte okkupasjoner, den siste med japanere 1910-1945. Golgulsa består av et tempelområde og Sunmudo (Zen kampkunst) som inntil for 25 år siden var lukket for andre enn de som tilhørte «krigermunkene». Gennom Yoga, meditasjon, chi gong og kampkunst (harmonisering av kropp, pust og tanke) skal et mennesket kunne se seg selv objektivt. Nå må jeg bare si at jeg har hatt «griseflaks» - i tillegg til at Henrik og Kyuangja kjenner Sunnim og vi får VIP behandling av ham personlig, så er det jubileumsfeiring av de ovennevnte 25 år som offentlig institusjon. Søndag forventes det mange gjester (og vi har fått rom inne på tempelområdet)!!! Det vil i tre dager bli vist kampkunst og annen kunst av ypperste kvalitet som: Sunmudo, Seung Mu (Buddist dans), Taek Kyeon, musikk m.m.

--- Abbeden og Sunnim i kantinen

Kl 17 var det klart for middag. Den inntas i et kantinelignende rom som vanlig sittende på gulvet. De ser strengt på sløseri. Derfor får man ikke får servere seg selv mer enn man klarer å spise opp og da menes alt – ikke et riskorn tilbake. Kaste mat anses som en stooor synd. Det er god skikk å helle suppekraften eller litt av vannet fra glasset opp i risbollen for å få med seg de siste restene før alt leveres tilbake til oppvask. Noe å hente her for en Vest-Europeisk familie ;-)?



Tempelets timeplan er omtrent som følger:
04:00 stå opp
04:30 bønn
05:00 meditasjon (sittende eller gående omkring)
06:30 frokost
08.30 Sunmudo trening 90 min.
10.10 108 knelinger fra fotstående til kneling og tilbake for de 108 syndene (ikks spør meg)
12:00 lunsj
14:00 meditasjon
15:00 arbeid for tempelorganisasjonen
17:30 middag
19:00 Sunmudo trening 90 min
22:00 lysene slukkes
Søndager er litt annerledes

Dresskoden er at alt fra skulder til kne er tildekket, tights er bør unngås. Det er ingen problem for Per, han har kjoept de hotteste templeklaerne - vi kaller ham naa "snobben fra Skeen" ;-). Det er heller ikke anledning til å røyke, drikke alkohol og spise kjøtt/fisk på tempelområdet.






Når jeg skriver dette har jeg nettopp gjennomført morgenbønnen. Måten den gjennomføres på gir god anledning til både meditasjon og ettertanke (og til å trene rullende kneling og lotusstilling ;-). Ved å bruke pusten til å «skylle» gjennom kroppen får man en rolig og avslappende tilstand. Bønnen underbygges med sugerende salmer som hjelper til å få et fredfylt sinn - lavt stressnivå og fokusering.

Nå har jeg vært gjennom frokost, lunsj og middag, og ser at bortsett fra at de serveres på forskjellige tider er det liten til ingen forskjell på menyen. Dett er er nok en bekreftelse på noe jeg har antatt hele mitt liv: Jeg kan ikke bli vegetarianer av fri vilje ;-)!
.
.
Ikveld (lørdag) er det sunmudo gradering av svartbelter. Derfor har det ikke vært offentlig treninger, men jeg var der og tok en del bilder på kvalifiseringen. Etter aften bønnen 18:40 ikveld er selve graderingen og Master Henrik er invitert til å sitte blant dommerene. Jeg kommer til å se på og ta bilder, men først aftenbønn om 10 minutter så jeg må avslutte nå :-).
.
.

Da er jeg tilbake fra bønnestunden med mye kneling og lotusstillinger, jeg begynner å bli litt stolt av meg selv der – har aldri klart å sitte såååå lenge i den stillingen før ;-) Deretter høybeltegraderingen (forstår ikke beltesystemet), som er på nivå med Dan gradering hos oss, bare at disse gikk chi gong, poomser og en del yoga øvelser (sparringen er en del av treningen, men ikke til gradering). De virket mentalt klare for å gå opp selv om nivået varierte. Jeg ser også at untatt til delve graderingen, bryr de seg lite om kleskode – selv på kvalifiseringen tidligere på dagen, hadde mange bare vanlig T-shirt til overdel. Det var flere fra Frankrike som kom for å gradere seg (ca 17 institutter i Sør-Frankrike). Master Henrik ble ropt opp som en av æresgjestene og fikk sitte i dommerpanelet. Imorgen er det fullt show av all slags kampkunstformer fra kl 12 til 17. Gleder meg....Det blir som å se en ny release av en James Bond film for en kampsportinteressert ;-).
På ettermiddagen gikk jeg litt rundt og så på noen av forberedelene til festivalen imorgen La ut en Youtubelink Her: Abbedens forberedelser til oppvisning
.
.
Søndag kveld:
Som vanlig var jeg på morgenbønnen for å starte dagen med «en renset sjel» ;-). Idag hadde jeg imidlertid en skjult agenda. Jeg noterte meg tidligere at den store buddastatuen som er hugget inn i fjellet høyt oppe i åsen vender østover (sjekket med kompasset på iPhonen min). Det må bety at den ser rett mot soloppgangen – med mindre man er på Flø på Sunnmøre da (intern spøk ;-). Hvorfor ikke dra rett fra bønnen kl 05 og klatre opp i åsen til buddastatuen og vente på soloppgangen? Så som sagt snek jeg meg ut etter morgenbønnen, men før meditasjonen for å se om solen står opp i øst her også. På veien ditt så jeg et tempel hugget inn i fjellet hvor en munk (sjaman?) satt innenfor med tente lys og banket på tromme.
Youtube: Fra fjellhulen
Når jeg kom opp til buddastatuen var det helt mørkt, men jeg kunne se lysene delvis inn i hulen og så at det kom flere kvinner som satte seg til for å be og meditere. Nå tror dere sikkert at jeg også skal fortelle om meg i lotusmediterende sittestilling? Det skal jeg....bare på en litt annen måte. Jeg hadde utstyrt meg med 2 Smil ruller fra Freia sjokolade som har smeltet og hardnet noen ganger på turen. Disse tenkte jeg å nyte mens solen stod opp slik den har for vane å gjøre i norske fjellheimer. Noe lignende skjedde her også, først litt umerkelig og så raskere og raskere – åser, trær med høstfarger og morgendis dukket opp foran øynene mine og jeg følte meg veldig norsk sammen med buddaen som voktet over meg og stirret på det samme mirakelet som vi tar som en selvfølge fordi det antagelig er det det er.




I løpet av de ca 2 timene jeg satt der kom det en og annen som hadde tatt turen opp dit, men de forsvant alle etter kort tid – utenom en. Han kom i grå, pen dress med svarte sko, svettet voldsomt av den anstrengende turen opp og klatredelen på slutten. Han tente røkelse og satt der litt før han begynte å henvende seg til meg. Engelsken var begrenset og jeg er ikke helt sikker om vi skjønte alt vi forsøkte å formidle til hverandre. Skulle ønske jeg ikke hadde gitt begge Line Aquavittene til Master Chang. Hadde jeg hatt den ene her, er jeg sikker på at vi hadde forstått hverandres språk flytende ;-). Bildene av meg er tatt av ham (skal legge dem inn senere sammen med de øvrige bildene fra denne delen av turen). Vi gikk ned igjen og forsvant fra hverandre på veien et sted. Jeg mistet frokosten som var over når jeg kom tilbake, med det var verdt det!

Deretter var det å ta en liten blund før jubileumsforestillingen begynte.
.
.
DA har jeg vært gjennom et kjempekulturarrangement av kampkunst og koreansk dans. Det er lite å si annet enn FANTASTISK – det er noen ganger ord blir fattige, så skal komme tilbake til dette med bilder og videosnutter. Det er noe med det å komme langveis fra også – det er i seg selv med på å imponere når de spør hvor du er fra. I tillegg får Master Henrik en meget god oppmerksomhet p.g.a. sine kontakter, og Sunnim følger oss opp hele tiden og ser til at vi føler oss ekstra velkomne. Ei dame ansatt på kontorer unnskyldte seg veldig for meg igår fordi hun først trodde jeg var turist og ikke «de norske» - ref. Henriks kontakt med Sunnim.
Her er noen Youtubelinker fra oppvisningen:
Dette er fra iPhonen min. De øvrige er på kameraet, og må komme senere når jeg er hjemme i Norge

1000 takk for fine hilsninger mens jeg har vært borte fra nettet. Det er veldig inspirerende :-)))). Bare fortsett, jeg har oppdatert noen av de eldre inleggene også.

Her er endel bilder fra kameraet mitt jeg måtte vente med til jeg kom tilbake til Norge:















7 kommentarer:

  1. Ketil!
    Dette må da gjøre uslettelige inntrykk! Jeg ser det hele for meg som i en film, -tusen takk for titten ;-). Inspirerende for oss her hjemme på berget også!

    Ler godt av den om solen på Flø :-D

    Stor klem

    SvarSlett
  2. For noen fantastiske opplevelser dette må være, og du beskriver det slik at bildene ruller i hodet. Trenger egentlig ikke at du legger inn bilder og filmsnutter for å ha utbytte av fortellingene din.

    Glad i deg bror
    Kos det videre

    SvarSlett
  3. Dette høres bare fantastisk ut Ketil.
    Forsterket bare inntrykket om at vi må gradere oss der i 2011..
    Gleder meg til å se bildene.
    God tur hjem og takk for kjempereferat.

    Erik B

    SvarSlett
  4. Veldig fint med filmklippene du har lagt til! Min favoritt er "Abbedens forberedelser til oppvisning", -helt fantastisk vakre bevegelser!

    SvarSlett
  5. Hei Ketil, virker som du har en fantastisk fin tur. Gleder meg til du kommer hjem til dojo'en og kan dele erfaringene din med oss.

    SvarSlett
  6. Hei john. Ikke forvent for mye. for har det ikke blitt så mange treningstimer noen steder. Steppene har ikke kommet under huden min. Trender en dedikert uke her med Master Chang

    SvarSlett
  7. Hei Erik.
    Jeg har tenkt litt på kommentaren din. Det hadde også vært morsomt om vi i forkant, for å få inspirasjon og trene inn teknikker hos master Shin, hadde tatt en tur - f.eks. høsten 2010? :-)

    SvarSlett