mandag 2. november 2009

Golgulsa sluttnote

For en som ikke er vant til vegetarmat, merkes den brå overgangen til menyen på Golgulsa. Merket på slutten at maten vokste i meg før jeg svelget. Vet ikke om det er et stadie man må over før man kan sette pris på dietten. Jeg elsker grønnsaker, men må i det minste ha noe kraft fra fisk eller kjøtt. Alle måltidene serveres med suppe som jeg synes smakte nydelig. Vet ikke hva som hadde skjedd dersom jeg hadde blitt lenger enn 3 netter - kanskje kroppen hadde begynt å venne seg til vegetarkosten.


Det er imidlertid et perfekt feriested om du ønsker å slappe av, finne fred og ro. Alle er hjelpsomme og vennlige. Munkene, uansett rang sitter sammen med oss, smiler og prater, men husk at engelsken er begrenset for de fleste. Jeg synes det gjør stedet eksotisk og autentisk.

Det er fritt å knipse bilder overalt og til alle anledninger, unntatt blits under messen.

Tenker noen å reise på bryllupsreise, bør man vite at man beveger seg på grensen av det akseptable om man holder hverandre periodisk i armen. Alt utover dette er det fornærmende på lik linje med hva som er akseptert innenfor alterringen hjemme. Det kan jo være vanskelig for noen, men befriende for andre eller man kan se det fra et trantriskt perspektiv ;-).

Familiested? Ja absolutt. Fam. Hunstad var der med sjarmtrollet Sofie og hun stoortrivdes - ble ikke mindere borskjemt og viste høyt avanserte kunnskaper i å trille pappa rundt fingeren og samtidig få maksimalt ut av moren. Mulig pappa'n håper på mirakler i tempelet, men manipulerings-egenskapene hennes var forsatt intakte på bussen hjem ;-). For litt større barn, er det nok en fordel at de har interesse for hele eller deler av Sunmudo, og det bar mange barn og ungdommer der.

Ønsker du å nullstille deg fra stress og mas er dette et godt alternativ, og du kan lære eller vidreutvikle deg i tradisjonell yoga, meditasjon, shi gong og eller sunmudo. Det er bare å ta kontakt, og innlede en dialog på nettet. Eller det jeg vil anbefale: Ta kontakt med Henrik. Han er en uhelbredelig idealistisk og bidrar til kontakt innenfor rimelighetens grenser. Det kan også medføre at du får ekstra oppmerksomhet. Spør meg ikke hva det koster? DET vet jeg ikke......:-). Snobben fra Skjeen og jeg surfet på invtasjonen til Henrik, og bodde der "free of charge" som gjester av abbeden. Regn ikke med at det samme skjer dere, men det er absolutt et pluss om dere får Henrik til å vidreformidle eller på en eller annen måte anbefale dere. Prisene finnes på hjemmesiden til Golgulsa: http://www.golgulsa.com/.

Det er enkelt å komme hit. Dra fra flyplassen i Seoul til den busstasjonen som heter Kangnam Ekspress Bussterminal. Derfra tar dere bussen (meeeget komportabel - se bildene på forrige innlegg) til Gyungju, kostet ca 30000 won (150 kr) - ikke dårlig for en 4 timers tur :-). Det går en lokalbuss derfra nesten til Golgulda, men drosje er muligens det enkleste, kostet meg 35000 won, ca 180,- kr.

Det er muligens litt uvant å sove på gulvet med vattpledd som underlag. Gulvene er imidlertid behagelig oppvarmet og det er mulig å få flere pledd. Rommene som overalt ellers på tempelområdet er meget rene inklusive toilettene. Det finnes fellesrom, familierom og andre mindre rom.

Det er ikke nødvendig å ta med mye til Golgulsa. Jeg vil anbefale håndklede, såpe og de toilettsakene man måtte finne nødvendig. Jeg vil videre anbefale at dere kjøper "tempelbuksen" den er unisex, fås fra størrelse S (small) till H (Henrik ;-) og er meget komfortabel å bruke. Jeg tror den er kul for ungdommen også. De går jo rundt med løse pysjamasbukser med strikk rundt ankelen. Jeg kjøpte en ekstra for å se om Eris eller Martin (barna mine) er interesserte. Kan gi svaret på dette når jeg kommer hjem :-). Det er ellers veldig uformell bekledning. Det er vaskemuligheter og t-shirts med stedets logo selges billig i størrelse S til XXL altså ikke H (spøk :-)

Ellers er det å komme helt fra Norge, et land mange her ikke er helt sikre på hvor ligger, et lite eksotisk privilegeum. Jeg håper de som måtte finne på å tilbringe noen dager her, fortsetter å ivareta vårt gode ryktet ved å respektere tempelets tradisjoner og skrevne/uskrevne regler.

Hilsen Ketil :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar